Dag 3 van de opleiding

Dag 3 opleiding Moderne media in het onderwijs.

De ochtend hebben we het vooral gehad over het samenwerkend leren en moderne media. Iedereen past zichzelf aan zijn omgeving en leefwereld aan. Verandert de leefwereld om je heen, dan moet je het onderwijs daar ook op aanpassen. Maar wat zijn nu de veranderingen? Daar hebben we het vooral over gehad deze ochtend. Hieronder een kort verslag van de lesstof.

Eerst hebben we het gehad over onze leerlingen die nu opgroeien. Wat willen deze leerlingen en in wat voor maatschappij leven deze leerlingen. Wim Veen, hoogleraar Educatie & Technologie aan de TU Delft heeft hierover een boek geschreven: Homo Zappiens. Volgens Veen staat voor de nieuwe generatie mensen die tien dingen tegelijkertijd doen. Dit boek gaat in op alle veranderingen in onze leefomgeving en wat die veranderingen met zich meebrengen. Zijn onderzoek is gericht op nieuwe leerconcepten en strategieën in het onderwijs. In het boek beschrijft hij dit.

We zitten nu in de postmoderne tijd daarbij zijn de volgende kenmerken van toepassing:

  • gevoel en ervaring zijn de norm;
  • informatie en beeldcultuur;
  • consumptiemaatschappij;
  • digitale en fysieke werkelijkheid.

De kenmerken van het moderne leren zijn iets ander:

  • persoonlijke inbreng in het leren;
  • kennis is vrij bespreekbaar;
  • leerdoelen worden behaald via verschillende wegen..

De verandering die daarbij komt kijken

De lesstof werd vroeger vooral aangeboden via eenrichtingsverkeer. De docent vertelde over de lesstof en de leerlingen waren aan het luisteren, maakten een opdracht en die werd dan vaak klassikaal besproken. Verschillen in niveau werden nog niet echt benoemd en iedereen kreeg dezelfde lessen. Dit wordt ook wel kennisoverdracht genoemd.

Een andere vorm van lesgeven is kennisconstructie waarbij de leraar als coach optreedt en kennis tussen leerlingen zelf wordt uitgewisseld. Kennisconstructie is het nieuwe lesgeven, maar voor veel leerkrachten ligt dit nog in de toekomst. De kennisoverdracht loslaten is voor veel leerkrachten nog een te grote stap en is heel lastig te combineren met de huidige methodes. Leerkrachten die dit wel zien zitten hoeven heus niet direct alles om te gooien op hun school, maar laten de kleine stapjes die ze maken een olievlek zijn. Dus kleine stapjes maken om zo andere collega’s om je heen te enthousiasmeren.

Conclusie wat er moet veranderen

Van automatisering, processen en initiatief bij de leerkracht naar flexibiliteit (zelf zoeken naar oplossingen), initiatief bij individu en het zelf reageren op de lesstof. Dit alles is eigenlijk wat kennisnet beschrijft in de 21st Century skills van het onderwijs. ICT speelt hier een belangrijk rol in. De moderne media moet in de klas komen. Met behulp van tablets en smartphones kan er ook les gegeven worden, maar dan moeten leerkrachten hier wel mee leren omgaan en moet er gekeken worden waarbij de inzet van deze middelen het onderwijs kan verbeteren. Persoonlijk denk ik dat dit kan bij de instructie en het verwerken van opdrachten op eigen niveau. De leerlingen kunnen zo leren om de tablet of smartphone te gebruiken bij het opzoeken van informatie of het maken van een verwerking. Bij de instructie kan de leerkracht hem gebruiken om zijn normaal gesproken lesstof beeldend en visueel en uitdagender te maken. Zo maak je je onderwijs aantrekkelijker en de stof zal voor een hoop kinderen beter beklijven. Sommige kinderen moeten actief bezig zijn om de stof zich eigen te maken waar andere kinderen alleen maar tekst hoeven te krijgen om de stof zich eigen te maken. Daarom is het inzetten van verschillende middelen zo belangrijk.

Samenwerkend leren past dus erg goed bij de 21st century skills. Een aantal ict-voorbeelden hierin zijn:

  • het bijhouden van een blog/website (WordPress, Blogger, Wix)
  • google.docs (meer meerdere in een document werken)
  • webquest (www.webkwestie.nl)
  • kinderen een verhaal laten maken (Puppets Pals op de Ipad)
  • earthquests (www.werkenmetgoogleearth.nl)
  • pinterest (digitaal prikbord die je samen kunt maken)

 

De middag hebben we zelf een stukje samenwerkend leren en ICT mogen ervaren. We kregen een presentatie over animaties en hoe we deze kunnen gebruiken tijdens de lessen.

Een animatie is voor het eerst gemaakt door Edward Muybridge in 1887. Het is eigenlijk een illusie van bewegende beelden. Je ziet 25 beelden per seconde langskomen. Je brein kan dit niet aan waardoor hij denkt dat het beweegt. Voordelen van deze manier van lesgeven zijn de overdracht van de lesstof is snel en complex. Het bereik is groter en vaak wordt een animatie beter onthouden.

Na de presentatie kregen we in twee of drietallen de opdracht om een instructie te bedenken waarbij je gebruikt moest maken van een animatie. Wij hadden gekozen om een instructie te maken voor taalbeschouwing: het opzoeken van het onderwerp en de persoonsvorm in de zin. We maakten foto’s van een knuffeltje (olifantje) die Fred heet. Deze foto’s hebben we allemaal achter elkaar gezet en onze instructie was klaar. Hieronder zie je het resultaat.

fred taalbeschouwing instructie from rss on Vimeo.

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s