Dag 4 – 14 november

Dag 5
14 november 2012

Deze dag bestond uit twee delen. In de ochtend hebben we ons bezig gehouden met coaching en in de middag hebben we ons bezig gehouden met Serious Gaming
We zijn de ochtend begonnen met een aantal stellingen over coaching. Deze stellingen konden we beantwoorden met stemkastjes van TurningPoint. Na aanleiding van onze antwoorden hebben we gediscussieerd over wat we wel en niet onder coaching moeten verstaan.

Om effectief te kunnen coachen zijn er een aantal belangrijke punten waar je rekening mee moet houden:
 Je moet duidelijke leerdoelen stellen samen met de gecoachte
 Er moet een goede “juiste” klik zijn tussen de coach en de gecoachte een intakegesprek. Als deze er niet is zal het heel moeilijk worden om te coachen.
 Er moet regelmatig gesproken worden tussen coach en gecoachte. Evaluatie en feedback gesprekken zijn van groot belang.
 Tijdens deze gesprekken moeten afspraken gemaakt worden voor het vervolg.
 Er moet een veilig leerklimaat zijn. Hierbij staan vertrouwen en veiligheid voorop.
 In de sessies moet structuur aanwezig zijn. Een coaching traject werkt met meest effectief volgens een bepaald stappenplan.
 Tijdens de gesprekken moet de gecoachte vragen kunnen stellen. De coach luistert effectief naar de vragen en vat deze samen. Daarna stelt de coach open vragen en vraagt door op de antwoorden van de gecoachte. Dit is een goede luister houding bij coaching.

Bij een goede coaching moet je de gecoachte het werk laten doen en niet het werk uit andermans handen nemen. Het is niet de bedoeling dat ze gecoachte goed werk levert doordat jij als coach het doet, maar je moet het de gecoachte zelf laten doen. Denk aan: NIVEA, Niet Invullen Voor Een Ander

Bij coaching moet je je ook bezig houden met de verschillende leerstijlen.

De manier van coachen is bij elk persoon is anders
 Bij een dromer is de hulp gericht op het maken van keuzes.
 Bij een denker is de hulp gericht op actie, het daadwerkelijk iets gaan doen
 Bij een beslisser is de hulp gericht op bezinnen, niet te snel naar een oplossing grijpen.
 Bij een doener is de hulp gericht op het denken, het ontwikkelen van theoretische kaders.

Aan het einde van de ochtend hebben we in groepjes verschillende rollenspellen gedaan. We kregen een casus en moesten steeds wisselen van rol: coach, gecoachte en observator. Het was erg leerzaam om dit te doen. Omdat je het natuurlijk zelf speelt komen er hele leuke rollenspellen naar voren. Samen met twee medestudenten hebben we er erg om gelachen.

De middag:
Serious Gaming

Tijdens de middag zijn we bezig geweest met “Serious Gaming”. Er was een gastdocent gekomen, Dylan Nagel. Hij heeft met ons een het ontstaan van gaming bekeken. Er kwamen allerlei spelen voorbij die bij ons oude herinneringen ophaalden.

Pong

Van Pong, Mario Bros, Doom, Duke Nukum, Prince of Persia, GTA tot de spelen die nu worden gespeeld als World of Warrcraft.

Vervolgens hebben we de eigenschappen van een goede game besproken. Goede eigenschappen zijn:
 Een spel moet goed voelen als het gespeeld wordt. Dit heeft alles te maken met hoe het spel gemaakt is (zit er een goede motor onder de motorkap).
 Daarnaast moeten de makers van het spel gebruik maken van de nieuwste snufjes op technisch en esthetisch gebied.
 Bovenal bevat een Serious Game een goed verhaal waar de speler helemaal in komt te zitten.

Serious Gaming in het basisonderwijs.
Volgens Dylan Nagel is Serious Gaming een goede manier op les te geven. Het heeft een grote meerwaarde in het basisonderwijs. Het is ook gemakkelijk in te zetten op school. Kinderen zijn vaak in het bezit van een game console, een telefoon, een tablet of iets waar je games op kunt spelen. Wanneer je een Serious Gaming aan je les programma toevoegt heb je te maken met verschillende voordelen:
 ze zijn interactief;
 ze sluiten aan bij de belevingswereld;
 ze geven directe feedback;
 er zit veel herhaling in.

Aan het einde van de middag speelden wij zelf het spel EnerCities. Een spel wat Dylan Nagel zelf heeft ontwikkeld. EnerCities is een spel waarin je een stad moet bouwen. Bij het bouwen van die stad moeten je keuzes maken: Ga je voor een kolencentrale of zet je zonnepanelen op de daken van een woonwijk? Bouw je een metrostation of hef je belasting op CO2-uitstoot? Elke keuze heeft invloed op de score. Deze score is opgebouwd uit Economie, Milieu en Welzijn. Door het spelen van de game proberen de makers mensen bewuster te maken van de energieproblemen in de wereld.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s