Dag 5 – 21 november 2013 – digitale schoolborden

IMG_1025

Vandaag veel informatie over digitale schoolborden en het inzetten van digitale schoolborden binnen het onderwijs. Er zijn verschillende onderwerpen naar voren gekomen deze dag.
– Hoe gebruik je als leekracht het digitale schoolbord
– instrumenteel gebruik
– intentioneel gebruik
– wie het digitale schoolbord
– leerkracht gebonden
– leerling gebonden

Het is altijd belangrijk als je met het digitale schoolbord aan de slag gaat dat je kennis hebt van TPACK. Binnen de lessen moet een het TPACK model gebruikt worden. TPACK staat voor Technology knowledge (ICT en techniek), Pedagogy Knowledge (didactiek) en content Knowledge (vakhinhoud).

Het is belangrijk om goed na te denken hoe je het digitale schoolbord inzet. Het is belangrijk dat leerkrachten hier scholing in krijgen. Het bord moet namelijk niet als een instrument (als beamer en presentatiescherm) maar er goed over nadenkt wat het digitale schoolbord kan bijdrage aan de les zodat de leerlingen de lesstof beter kunnen onthouden (intentioneel). Dit kan leerkrachtgebonden zijn, de leerkracht is vooral met het bord bezig en presenteert zijn les, of leerling gebonden, de leerlingen doen actief mee met de les en gebruiken het bord ook.

We hebben deze dag meerdere voorbeelden gezien die erg inspirerend waren voor mij. Ik wil op school aan de slag gaan met de essentiels van ons schoolbord om te gaan kijken wat er bij ons op school allemaal inzit.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s