Tweedaagse studiereis onderwijs en moderne media

Tweedaagse studiereis onderwijs en moderne media
14 en 15 maart 2013 – Amsterdam

Donderdag 14 maart 2013
banner studiereis

Microsoft
Voor de tweedaagse studiereis van de opleiding “Onderwijs en moderne media”(OMM) verzamelen we donderdagmorgen 14 maart bij het gebouw van Microsoft op het industrieterrein van luchthaven Schiphol. Hier krijgen we een presentatie. Deze presentatie wordt gegeven door Marsjanne Damen en gaat over “het nieuwe werken” wat ze bij Microsoft doen en het toepassen hiervan binnen het onderwijs. De voor mij leerzame punten heb ik hieronder beschreven.

Bij Microsoft werken ze sinds een aantal jaar aan de hand van het nieuwe werken. Kenmerken hiervan zijn je eigen verantwoordelijkheid heel erg hoog is en dat je eigenlijk alles zelf mag bepalen, maar je moet het wel kunnen verantwoorden. Voorbeelden hiervan zijn onder andere: je mag je eigen werkplek kiezen, je eigen tijdsplanning, je eigen manieren werken en je eigen communicatiemiddelen gebruiken.
Het nieuwe werken zou je volgens Marsjanne ook kunnen toepassen in het onderwijs. Daarvoor moet je eerst wat weten over de kenmerken van het onderwijs van de 21ste eeuw. De belangrijkste kenmerken zijn:
• Creativiteit en innovatie
• Kritisch analytisch denken
• Samenwerkend probleem
• Oplossend vermogen
• Zelfsturend
• Communiceren
• Bewust betrokken burgerschap
• ICT vaardigheden

Op het gebied van dit onderwijs (21st century skills) zijn verschillende onderzoeken gedaan door bijvoorbeeld kennisnet (www.kennisnet.nl), maar Marsjanne gaf ook aandacht aan een ander onderzoek wat erg leerzaam is om te lezen, namelijk het onderzoek “Assesments & teaching of the 21th century skills” (www.atc21s.org).

Een project wat bij Microsoft loopt is “Partners in Learning”. Leerkrachten uit de hele wereld kunnen zich hierbij aansluiten en posten lessen met digitale middelen op een database. Dit programma is gericht op de veranderingen binnen het onderwijs en de professionele ontwikkeling van leraren (pil-network.com). Op deze site staat ook een handige tool om binnen je school onderzoek te doen naar hoe de lessen worden aangeboden aan de leerlingen. Dit wordt onderzocht met behulp van het ITL-onderzoeksmodel. Hierin staat een vragenlijst voor leerkrachten over het onderwijs dat ze geven. De vragenlijst duurt ongeveer 30 minuten. Uiteindelijk komt er een rapport uit over hoe je het onderwijs op school is op het gebied van de 21th century skills.

Microsoft heeft drie invalshoeken gebruikt om de veranderingen met betrekking tot het nieuwe werken te introduceren. Dit zijn People, Processen en Technologie.
1. Bij people gaat erom hoe je de mensen/collega’s mee krijgt in de verandering.
2. Bij processen gaat het erom hoe je het proces vorm geeft. Binnen het onderwijs zou je het als veranderingen in de opbouw van je lessen kunnen zien. Bijvoorbeeld instructie door middel van “flipping the classroom”.
3. Bij technologie gaat het erom wat je ervoor gebruikt en wat mogelijk is.
Volgens Marsjanne mist in dit rijtje een heel belangrijk punt namelijk de flexibiliteit van collega’s en van jezelf. Het is heel belangrijk om flexibel te zijn, wanneer je het nieuwe werken cq leren wilt toepassen of invoeren binnen een organisatie.

Waar ik later nog iets mee wil zijn:
• Het ITL onderzoek (www.pilsr.com)
• Tools op de Partners in Learning site (pil-network.com)

Filmmuseum EYE
Nadat we een lunch hebben gehad bij Microsoft zijn we met de auto richting Amsterdam gereden. Na enkele korte file momenten zijn we bij het filmmuseum EYE in Amsterdam. Bij het filmmuseum hebben we eerst een uitleg gehad over het educatieve programma dat ze hebben voor leerlingen van een basisschool. In dit programma laten ze aan de hand van 5 filmfragmenten het ontstaan van het rijwiel (de fiets) zien. De filmfragmenten zijn uit verschillende jaren, waardoor je zelf ook meteen de opkomst van de filmindustrie ervaart. Daarna zijn we zelf in de zogenaamde “boardingroom” aan de slag gegaan met enkele opdrachten op het gebied van films. Deze “boardingroom” is gratis toegankelijk voor bezoekers. Voor scholen is er een opdrachtenblad te koop. Bij het museum is ook een expositieruimte waar de werken van Oskar Fischinger worden getoond en beschreven. Het is interessant om te zien hoe hij de films en tekeningen heeft gemaakt en wat de resultaten ervan zijn.

Na een kopje koffie zijn we richting onze slaapplaats gereden. Een hotel vlakbij station Sloterdijk. Daar heb ik even rust genomen waarna we een maaltijd hebben genuttigd.

Vrijdag 15 maart 2013

Apple
Vrijdagochtend eerst lekker ontbeten in het hotel en daarna gaan we met de auto richting het kantoor van Apple op het Leidseplein in Amsterdam. In een prachtig gebouw hebben we daar twee presentaties gekregen. Eén van Bram een medewerker van Apple die ons wat vertelt over Apple en het gebruik van Apple in het onderwijs en één van Maurice de Hond over zijn kijk op onderwijs en het onderwijs wat hij wil in Nederland. Hieronder schrijf ik mijn bevindingen.

Een andere kijk op producten

Het grote Apple was 15 jaar geleden bij a failliet. Ze maakte een soort van doorstart in 2001. Vanaf die tijd is alles voor Apple veranderd. Een nieuw product wordt geïntroduceerd op de manier zoals ze dat nu nog doen: media uitnodigen en dan een presentatie geven over het nieuwe product. In 2001 werd de iPod geïntroduceerd in San Francisco. In 11 jaar zijn er 380 miljoen iPods verkocht.
De iPhone en de iPad zijn logische vervolgstappen.

Definitie van een goed product
1. Innovatie is iteratie op iteratie:
Juist niet iets nieuws, maar wel op een andere manier.
Focussen op de beleving van een product.

2. Innovatie is een toepassing:
Het gaat niet om het ding het gaat om de beleving ervan.

3. Ontwerp voor een doelgroep:
Doelgroep van Apple is de 12:00 uur knipperende apparaten (12 o’clock flasher)
1.
twelve o’clock flasher
A person with no idea how to use any kind of technology. The joke is, all digital clocks, stereos, DVD players, VCRs and so on have their displays flashing 0:00 or 12:00 (twelve o’clock) because the person in question has no idea how to set the time, let alone use any other function offered.
Zo min mogelijk knopje ergens in stoppen. Eenvoud is niet simpel, maar de kunst van het weglaten!

4. Binding met de gebruiker
Innovatie is wat je doet, wat de gebruiker wil en niet wat de gebruiker doet. Je moet het niet vragen, maar observeren. Kijken wat ze doen en wat ze willen.

Als de uitvinder van de auto (Henry Ford) de mensen had gevraagd wat ze wilden, dan had hij een sneller paard moeten maken. Dat was logisch geweest, want dat vroeg het publiek. Nu maakte hij iets heel anders, maar het werkte wel en beter.

Mobiele telefoon in de klas
Volgens Bram is het gestoord om mobiele telefoons te verbieden op school. Aandoen en gebruiken is iets anders, maar ermee leren omgaan s wel belangrijk. Dit vind ik heel belangrijk, maar zo leren ze het niet.

Tips voor in de klas
• Begeleide toegang: je kunt de iPad vergrendelen op een openstaande app. De leerlingen kunnen dan wel binnen deze app werken, maar niet iets anders doen. Dit is geblokkeerd met een viercijferige code. Drie keer op de homebutton drukken en met de code ontgrendelen.
• Apple TV met screencode. Een specifiek 4 cijferig nummer en daarmee kan je inloggen. Het nummer verschijnt in het scherm en iemand anders kan er pas weer op als de iPad, die erop zit, eraf gaat.
• Exchange en managen, iPad aan Exchange server gekoppeld.
• Beheer op afstand
Apple Configurator is een gratis app waarmee elke leerling een eigen profiel kan geven. Profiel manager is een app zodat je de iPad kan beheren op afstand, kosten €17,95

• Eigen AppStore maken
Appstore maken via de app “in house”. Waar je ook eigen apps in mag zetten die niet gecontroleerd zijn door Apple.
• Edu-app
Website waar leerkrachten tips en lessen met elkaar delen. Deze kende ik al, maar is nu wat duidelijker geworden voor mij.

Interessante uitspraak:
Een iPad als boek waarom niet? Voorbeeld: stel je een boek voor waarmee je op internet kunt, waar je bij kunt schrijven zonder dat het een rommeltje wordt, waar je alles ineen hebt, waar je agenda gewoon aanwezig is. Eigenlijk is de Ipad de eerste e-reader die echt werkt.

Leuke filmpjes:

Ipads op een gymnasium in Rotterdam

Niet alles op de iPad

Maurice de Hond

Maurice begint met een aantal uitspraken waar hij onze reacties op wilt.

• Hoeveel procent van de tijd schrijf je nog met de hand?
o Gemiddeld 3 procent de rest is typen.
• Mijn leraar weet wel wat ik niet weet, maar niet wat ik wel weet.
• Wereld van de kinderen is voor een groot deel digitaal. Wereld van de school is voor een groot deel analoog.

Volgens Maurice moet de ideale school van deze tijd aan de volgende punten voldoen:
• schooltijden variabel;
• tablet;
• leerkrachten aanspreken als je iets niet snapt;
• uitgebreider vakkenpakket;
• uitdagende keuze van het gebouw en interieur;
• vertrouwen dat je op school komt om te leren.

Leuke apps:
• Ocarina fluit,
• Garage band,
• Flight radar 24 pro,
• Idesk (super om apart leerling profiel te maken. Komt nog!)

Foam
Door de regen zijn we naar Foam gelopen. We hebben eerst een rondleiding gehad hoe je moet kijken naar foto’s. Daarna gingen we zelf aan de slag. We hebben een foto gekregen die we eerst goed hebben geanalyseerd a.d.h.v. eerder genoemde punten en een opdrachtenblad. Ik was samen met Bob en op onze foto staat een jongeman in een pak waarop duidelijk te zien was dat hij 2 meter lang is. Daarbij hebben wij een verhaal gemaakt. Hieronder zie je het resultaat.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s